Soorten relatiebeheer

Soorten relatiebeheer

Banken maken een onderscheid tussen normaal en intensief of bijzonder beheer van een relatie of een account. Er zijn significante verschillen tussen normaal en bijzonder beheer. Zie de overgang naar Bijzonder Beheer als een duidelijk waarschuwingssignaal van de bank.

Normaal beheer Bijzonder beheer
de belangen van de bank en de onderneming lopen parallel de belangen van de bank en de onderneming lopen niet meer parallel
persoonlijk contact tussen de bank en de onderneming is veelal beperkt tot het minimum de bank voert de frequentie op van de persoonlijke gesprekken met de onderneming/ondernemer
de ondernemer heeft een vast aanspreekpunt: zijn accountmanager bij de bank is de personele samenstelling van het accountmanagement veranderd, het kredietdossier is vaak overgedragen aan de afdeling bijzonder beheer of intensief beheer van de bank, of die afdeling kijkt mee over de schouder van de relatiebeheerder van de account
pandlijsten met debiteuren worden niet incidenteel gevraagd pandlijsten met debiteuren moeten vaker ingeleverd worden
de onderneming en de bank ervaren geen spanning in hun relatie de relatie tussen bank en onderneming staat onder spanning
geen minimale juridische bewaking van het kredietdossier de juridische bewaking van het kredietdossier wordt geïnventariseerd